"Tammikuussa 1497 salakirjoitusten asiantuntija isä Agustin Leyre saa kiireellisen tehtävän. Hänet lähetetään Roomasta Milanoon seuraamaan Leonardo  da Vincin kuuluisan taulun Pyhän ehtoollisen valmistumista. Syynä äkkinäiseen päätökseen ovat paavi Aleksanteri VI:lle lähetetyt nimettömät kirjeet. Kirjeiden mukaan da Vinci on kuvannut opetuslapset ilman sädekehää ja lisäksi maalannut itsensä ehtoollispöytään mukaan, selin Kristukseen.

Historiallisen mysteerin edetessä käy ilmi, että da Vincin Pyhä ehtoollinen on täynnä muitakin häkellyttäviä erikoisuuksia. Siinä ei ole Graalin maljaa, Kristus ei jaa ehtoollista ja opetuslapset kuvataan toisinajattelijoina. Millaisen salaviestin da Vinci on kätkenyt taideteokseensa? Oliko kuuluisa taiteilija kerettiläinen?"

Aika veijari tuo da Vinci. Taas joutuu maalausta syynäämään sillä silmällä. Aragonilaiskirjailija Sierra teki kolmen vuoden tutkimustyön kirjaansa varten (missä on Aragonia?) ja kirja määritellään ns. tutkivaan kaunokirjallisuuteen. No, oli mitä hyvänsä, hyvä se oli.